Proč a jak snížit obsah soli v našem jídelníčku?

Proč a jak snížit obsah soli v našem jídelníčku?

Proč a jak snížit obsah soli v našem jídelníčku?

Sůl člověk k životu potřebuje pro udržování rovnováhy mezi tekutinami uvnitř buněk a je nezbytná pro přenos nervových vzruchů a kontrakci svalů. 

Na druhou stranu studie také potvrdili, že nadbytečná konzumace soli způsobuje vysoký krevní tlak a ten následně zvyšuje riziko mrtvice, akutních srdečních příhod, migrén, zadržování vody v těle nebo například i pravděpodobnost onemocnění rakovinou žaludku a v neposlední řadě zvyšuje množství vápníků vylučovaného močí, přičemž část může pocházet přímo z kostí. Z tohoto důvodu má také negativní vliv na rozvoj osteoporózy(řídnutí kostí).

Podle světové zdravotnické organizace (WHO) by měl denně dospělý člověk spotřebovat maximálně 5 g soli. Jaká je ale realita? V České republice se průměrná denní spotřeba soli na osobu pohybuje kolem 15 g. Což znamená, že konzumujeme až 3 krát větší množství soli než bychom měli a tudíž zvyšujeme rizika všech níže uvedených onemocnění.

Zdravotní rizika spojená s konzumací nadbytečného množství soli:



JAK TEDY EFEKTIVNĚ SNÍŽIT MNOŽSTVÍ SOLI V NAŠEM JÍDELNÍČKU?

Je jasné, že bychom sůl z jídelníčku neměli eliminovat úplně, protože v určitém množství jí naše potřebuje. Níže uvedené tipy berte proto jako takovou pomoc v tom, kde všude člověk může udělat malé změny, aby snížil nadbytečnou konzumaci soli. Z toho, že ne vždycky se vám podaří 100% se držet uvedených tipů v tomto článku si hlavu nelámejte, protože o tom ani tento článek není. Důležité je o tom začít více přemýšlet, číst obaly, a když si v obchodě můžu vybrat mezi dvěma produkty, z čehož jeden obsahuje sůl jen minimálně a druhý je plný soli, tak mám jasno i za cenu toho, že si trošku připlatím. A teď už ke zmiňovaným tipům. 🙂


Pozor na skrytou sůl

Snížení spotřeby soli nedosáhneme jen tím, že z jídelníčku vyřadíme chipsy a omezíme samotné solení. Nesmírně důležité je omezit konzumaci polotovarů a všemožných průmyslově zpracovaných potravin, které většinou bývají plné soli. Zkuste se někdy podívat kolik soli obsahuje například nějaká konzerva, kterou zrovna máte doma. 
Příklady potravin obsahující vysoké množství soli(nebo sodíku?)

Z tohoto důvodu se snažte co nejvíce omezit kupování těchto potravin. K životu je nepotřebujete a věřím, že si zvládnete mnohem zdravěji některé věci jednoduše připravit i doma bez všemožných aditiv a stejně ne-li více chutně. 
Pokud, ale i přesto koupíte nebo máte doma nějakou plechovku se zeleninou či luštěninou, tak jí před konzumací vždy důkladně propláchněte, tak se zbavíte velkého množství soli.


Nenechávejte slánku položenou na jídelním stole

Celkem jednoduchý tip, ale rozhodně účinný. Spousta lidí totiž, co jsem si všimla, solí jídlo ještě před tím, než ho vůbec ochutnají. Děláte to taky? Tak s tím skoncujte! A slánku nechte někde hluboko ve skříni. Začněte si zvykat na méně slaná jídla, za snížení zdravotních rizik vám to určitě stojí.
Ano, ze začátku vám jídlo bude možná připadat mdlé, ale po nějakých 2-3 týdnech si vaše chutě zvyknou na menší dávku soli, a vy budete moci naopak ocenit chuť přirozeného jídla a možná objevíte i nové chutě.


Snažte se nesolit během vaření, vždy až po dokončení

Další tip, který vám rozhodně pomůže snížit konzumaci soli. Sůl jednoduše přidejte až poté co jídlo uvaříte. A pokud už solíte, tak nejlépe uděláte, když budete používat organicky vázanou sůl (např. fermentované sójové omáčky nebo miso pastu) případně můžete použít nerafinovanou vulkanickou sůl s vysokým obsahem železa a dalších minerálů známou jako tzv. černou sůl.


Jezte převážně jídlo, které si sami uvaříte

To je taky velmi dobrý způsob jak si ohlídat sůl v jídelníčku, jednoduše máte přehled o tom kolik soli jste do jídla dali. Ale samozřejmě každý jsme občas nuceni nebo si i rádi zajdeme někam do restaurace. Pokud už se tedy rozhodnete zajít si například s přáteli na nějaké dobré jídlo do restaurace snažte se vybírat kvalitní restaurace, rozhodně se snažte vyhnout restauracím typu fastfood.


Čtěte obaly

V současné době etikety obalů obsahují informace o složení výrobku, tedy seznam surovin řazený sestupně podle jejich množství od nejvyššího po nejnižší. Najdeme zde také obsah soli. Zkuste si třeba stejnou potravinu porovnat od různých výrobců, uvidíte, že obsahují i odlišné hodnoty a podle toho se rozhodněte, kterou značku si odvezete domů. Samozřejmě sůl není jediná hodnota, kterou bychom měli na obalech sledovat, ale o tom zase někdy příště.


Jezte hodně ovoce a zeleniny

Čerstvá zelenina a ovoce přirozeně neobsahují sodík, takže máte další z mnoha důvodů proč je více zařadit do jídelníčku. Jestliže zeleninu vaříte nepřidávejte zbytečně sůl, chutná skvěle i bez ní. A jestli vám to tak nepřijde jednoduše vydržte, po pár týdnech co si bude vaše tělo odvykat od závislosti na vysokých dávkách soli vám jistě zachutná. Pokud kupujete zeleninu zmraženou pečlivě si přečtěte obaly, protože někdy i tam najdete zbytečně přidanou sůl.


 Sůl částečně nahraďte kořením, bylinkami, citrónovou šťávou…

Koření je důležité vybírat čisté, bez přídavku soli. Vybírat můžete například: