Quinoa

Quinoa

Quinoa

 

 

Co je quinoa?

(Merlík čilský) pochází z Jižní Ameriky. Tvarem a velikostí nám může připomínat jáhly nebo kuskus. Neřadí se mezi obiloviny, ale tzv. pseudoobiloviny, kam mimo jiné patří i pohanka. Barva quinoi může být černá, hnědá nebo bíla – která je nám asi nejznámější.

 

 

Quinoa -zajímavá fakta

1. Vyniká velkým množstvím živin, vlákniny a bílkovin.

2. Řadí se mezi bezlepkové potraviny.

3. Disponuje vysokým obsahem bílkovin.

4. Porce quinoy poskytuje téměř polovinu doporučovaného denního množství železa.

5. Bohatý zdroj hořčíku a fosforu.

6. Poskytuje vyváženou bilanci všech 8 aminokyselin.

7. Neobsahuje žádný cholesterol.

8. Patří mezi potraviny s nejnižším glykemickým indexem.

9. Snadno stravitelná.

10. Pokud chcete umocnit její nutriční vlastnosti, nechte ji před vařením 2-4 hodiny ve vodě naklíčit.

 

 

Jak quinou připravit?

1. Propláchněte ji pod tekoucí studenou vodou (proplachujte alespoň 30 vteřin). Díky tomuhle kroku se zbavíte nahořklé chuti.

2. Propláchnutou quinou dejte do hrnce, přidejte vodu v poměru 1:2.

3. Na středním plameni přiveďte k varu.

4. Stáhněte plamen a nechte 10 – 15 minut probublávat dokud se nevyvaří všechna voda.

5. Po uvaření by měla být jemná a nadýchaná s lehce oříškovou chutí.

 

 

Jak quinou konzumovat a uchovávat?

Skvělá je quinoa v polévkách salátech nebo jako příloha místo rýže či těstovin. Můžete z ní také připravit výborné veggie burgery.

Quinou, kterou nestihnete spotřebovat v den uvaření můžete uchovávat v ledničce. Takto uskladněnou jí spotřebujte do 4-5 dnů.

Recept na paprikovou polévku s quinoou najdete zde.